سخنی با شما اولیای محترم دانش آموزان کلاس اول دبستان


با سلام

خدا را سپاس می گوییم که به ما توفیق داده است تا با توکل بر خداوند منان در سال تحصیلی جدید افتخار خدمتگزاری علم آموزان را داشته باشیم امیدواریم که رها ورد آموزش در مدرسه ، بهبود ، رشد و اعتلای فرزند شما را به همراه داشته باشد و همت بلند و تلاش شما اولیای گرامی افق های تازه و روشنی را فرا روی آن ها بگشاید دبستان سیستمی منسجم و آینده نگر است که با اتکای به اهداف عالی خود که همان سنجش و ارتقای علمی دانش آموزان کشور است، با توجه به چشم انداز تجربی در عرصه علم و پیشرفت و فناوری در سال تحصیلی جدید شروع به کار می نماید .

اولیا باید ضمن آشنایی با روش کار تدریس معلم و توجه به برخی نکات اساسی کار با نو آموزان را بیاموزند تا آموزش در منزل و مدرسه همسو و تقویت کنند ه یکدیگر باشد .

باید توجه داشته باشید که راهنمایی در امور درسی و آموزشی ، کاری دشوار است و به آگاهی های خاص آموزشی نیاز دارد .

چه بسا برخی تذکرهایا رهنمود های نامتناسب با سن کودک ، در یاد گیری او خلل وارد آورد ، از این رو ، خواهشمندیم اولیای محترم به نکته ها و توصیه های لازم توجه فرمایند .

درس ریاضی

در تنظیم کتاب ریاضی ، تنها یاد دادن ، خواندن و نوشتن اعداد و محاسبه با آن ها مورد نظر نیست ، بلکه با توجه به اصول روان شناسی کودک ، تلاش شده است در قالب رنگ آمیزی و نقاشی ، قوه ی ابتکار کودک هم به کار افتد و کودک را در سطح توانایی اش به درک عمیق مفاهیم هدایت کند .

هدفهای آموزش ریاضی در دوره ابتدایی بر پرورش حس ابتکار و تتبع و احیای معارف و سنتهای ملی تکیه دارد . و از آنجایی که هر کس در زندگی روز مره به گونه های مختلف با محاسبه ، اندازه گیری ، حدس و تخمین کمیتها و تشخیص حق از باطل و نظم فکری و درست اندیشیدن و درست قضاوت کردن و استدلال کردن سرو کار دارد آموزش ریاضی در دوره ابتدایی در جهت نیل به این اهداف گام بر می دارد و همه ی اینها جنبه هایی از علم ریاضیات هستند .

برای دست یابی به این اهداف ، لازم است در ساعت درس ریاضی لوازمی از قبیل مداد رنگی ، مداد تراش و ... در اختیار دانش آموزان قرار گیرد .

 از آموزش دادن مطالبی که معلم هنوز آن ها را درس نداده است خود داری کنید .

 یادگیری مطالب کتاب در کلاس ، زیر نظر معلم انجام می شود بنابرین ، جز در مواردی که آموزگار توصیه می کند ، کودکتان را در خانه به انجام دادن تکلیف های ریاضی اضافه وادار نکنید .

کتاب فارسی

کتب فارسی با ساخت ، بافت و رویکردی نو تألیف شده است و در آن ها هر چهار مهارت زبانی

( گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ) مورد توجه بوده است .

به همین دلیل کتاب فارسی شامل دو کتاب ( بخوانیم و بنویسیم ) می باشد .

 برای آشنایی با خط خوش و زیبا نویسی ، واژه ها به دو صورت نسخ و تحریری نوشته شده است .

در ارزشیابی درس املا ، آن چه باید مورد توجه باشد ، درست نویسی کلمات است .

 برای تدریس به تناسب رشد و توسعه ی تعلیم و تربیت ، شیوه های تدریس نوینی طراحی شده است .

به منظور یاد گیری بهتر ، توصیه می شود اولیای محترم با معلم تبادل نظر کنند و سؤالات خود را در جلسات ماهانه یا خصوصی حتمأ بیان کنند .

 

علوم تجربی

برای آموزش مؤثرتر درس علوم تجربی ، مشاهده ی مستقیم ، دست زدن به ابزار و مواد و آزمایش کردن ، نقش بسیار مهمی در یاد گیری دارد .

از هر فرصتی برای پرورش مهارت ها در کودکان استفاده شود .

بر خورد مناسب با پرسش های آن ها داشته باشید تا روحیه پرسشگری تقویت شود .

از دیکته کردن نتیجه یک فعالیت یا آزمایش بپرهیزید تا شوق یاد گیری در آن ها تقویت شود .

مسیری که کودک از طرح پرسش تا رسیدن به نتیجه طی می کند برای او خیلی با ارزش است این مسیر همان مسیر یاد گیری است .

 دفتر علومی که تهیه می کنید باید انعکاس فعالیت های فردی یا گروهی جهت پرورش مهارت ها باشد.

 درس علوم در پایه اول به پرورش مهارت ها ی مشاهده ، طبقه بندی ، اندازه گیری ، برقراری ارتباط ، تفسیر کردن ، پیش بینی ، جمع آوری اطلاعات ، فرضیه سازی ، آزمایش کردن می پردازد .

آموزش قرآن

به منظور موفقیت هر چه بیشتر در آموزش قرآن بدانید:

 آموزش قرآن در دوره ابتدایی – به ویژه پایه ی اول بر حیطه ی عاطفی بیش از دو حیطه ی مهارت و دانش تأکید دارد .

 بنابراین فضای آموزش جذاب ، شاد و آرامش بخش در نظر گرفته شده است .

 فرایند یاد گیری سهل و آسان و با شیوه های تشویق کلامی و غیر کلامی و بسیار لذت بخش همراه می باشد .

 از شیو ه های قصه گویی ، کار های گروهی ، همخوانی ، صوت و لحن ، مسئولیت پذیری استفاده می شود تا بتواند اثر خود را برای روح و روان نو آموزان داشته باشد بدانید ارزشیابی درس قرآن به صورت کیفی و توصیفی می باشد تا از هر گونه اضطراب و دل نگرانی به دور باشد .

 در هفته دوم سال تحصیلی ( اولین درس آموزش قرآن درس 1 جشن آغاز آموزش قرآن) با حضور والدین بر گزار می شود تا موجبات دلگرمی و آموزش با خاطره خوش فراهم شود .

پوشه کار

امروزه وظیفه ی اصلی نظام آموزشی ، کشف و پرورش استعدادها و توانایی های دانش آموزان ، برای شرکت در فعالیت های سازنده ی اجتماعی است .

بنابراین ارزشیابی یکی از ارکان مهم است و تنها به امتحان پایانی محدود نمی شود

و با روش ها و ابزارهای مناسب باید به این هدف رسید .

پوشه کار یکی از شیوه ها یا ابزارهای کار آمد ، در ارزشیابی می باشد که می تواند روند پیشرفت دانش آموز و رشد مهارت ، دانش و نگرش او را با توجه به تفاوت های فردی نشان دهد .

پوشه کار اطلاعات جامع از فرایند یاد دهی – یاد گیری در اختیار معلم قرار می دهد .

 به دانش آموز فرصت می دهد آنچه آموخته است در عمل به کار گیرد .

پوشه کار مجموعه قطعاتی از کارهای هدف دار فراگیران است .

پوشه کار مجموعه ای از آثار دانش آموز که در طی جریان یاد گیری و فرایند تدریس و در طول زمان ، به تدریج از طریق همکاری مشترک تکمیل نموده است .

در پوشه کار ، نمونه های عملکرد دانش آموز موجود می باشد .

 پیش از آنکه قطعاتی از کارهای بی هدف جمع آوری شده باشد . مجموعه ای از کارهای مشخص ، هدف دار و آگاهانه دانش آموز است . که جهت شناخت نقاط قوت و اصلاح مطالب ناشناخته جمع آوری می شود .

 ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها و معلمان و والدین است .

 به معلم امکان می دهد تا با مرور پوشه کار دانش آموز ، قابلیت های وی را به درستی شناسایی و برای آموزش برنامه ریزی نماید .

 پوشه کار به والدین امکان می دهد تا در جریان روند آموزش قرار گیرند .

 از آن جایی که کارهای دانش آموز در آن نگهداری می شود فرصت خوبی برای بررسی ، باز بینی و قضاوت و تصمصم گیری آگاهانه است .

 بوسیله پوشه کار معلم ، مسیر تلاش و یاد گیری را ارزشیابی می کند نه نتایج را .

  در پوشه کار می توان منتخبی از کارهای دانش آموز به انتخاب خودش یا معلم را به منظور ارائه ی تصویری از موفقیت ها قرار داد .

 همچنین در طول یکسال تحصیلی در کنار آموزش عمومی سعی و تلاش می شود بنا به مناسبت ها و ایام الله مسابقات و ارزیابی های خاصی داشته باشیم که در تقویت مهارت ها و بنیه علمی دانش آموزان نقش بسزایی دارد .

به امید موفقیت



آخرين مطالب

 

موضوعات

صفحات

کوهرنگ بختیاری

آمار بازيد

درباره ما